تاریخ و تمدن
تاریخ و تمدن ترکیه

کشور ترکیه سرزمین آفتاب و گهواره تمدن نامیده می شود. اولین شهر جهان در ترکیه وابسته به عصر حجر بوده و در چاتال هویوک قرار داشت که قدمتش به شش هزار و پانصد سال قبل از میلاد بر می گردد. از آن روزها تا کنون ترکیه از فرهنگ غنی بر خوردار شده است. ثمره فرهنگ حاصل در طی این قرون ترکیه را به بهشتی از اطلاعات و ثروت فرهنگی مبدل کرده است.

سلسله های هاتی، هیتیت، فریجیان، آراراتیان، لی سیان، لی دیان، لونیان، پارس، مقدونی، بیزانی، سلجوق و عثمانی همگی جایگاه بسزایی در تاریخ ترکیه دارا می باشند. در میان آثار و اماکن قدیمی ترکیه می توان مدارکی درجهت برتری هر یک از این تمدنها یافت. همچنین در تاریخ اخیر ترکیه می توان مدارکی در جهت برتری هر یک از این تمدنها یافت. همچنین تاریخ اخیر ترکیه نیز بسیار خواندنی است.مرد جوانی با نام مصطفی کمال که حرفه اش سربازی بود با تبدیل شکست عثمانیها در جنگ جهانی اول به پیروزی رسید و موفق به آزاد سازی ترکیه از دست مهاجمان خارجی شد مصطفی کمال آتاترک در بیست و نه اکتبر هزار و نهصد و بیست و سه جمهوری ترکیه را بنیان نهاد.

طبق نظر باستان شناسان، نخستین قوم بزرگی که در آناتولی زندگی می کرد. قوم هیتان بوده است، که در فاصله دو هزار سال قبل از میلاد مسیح می زیسته اند و مانند مصر دارای تمدن وسیعی بوده اند. ترکها اغلب تمایل دارند گذشته و تاریخ خود را به این قوم متصل کنند. حدود 8% جمعیت ترکیه از نژاد ترک و 17% از نژاد کرد هستند. 3% جمعیت هم از نژادهای مختلف یونانی، گرجی، ارمنی، عرب، یهودی و غیره در ترکیه زندگی می کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: