تاریخ و تمدن
درباره مداد و تاریخچه آن

در سالهای ۱۵۰۰ ميلادی بود که معادن گرافيت در منطقه گری ناتز شهر کامبریا در انگلستان کشف شد. دولت انگلستان به خاطر کاربرد گرافيت در توپهای جنگی از این معادن بهره برداری میکرد. اما مردم منطقه از گرافيت برای علامت زدن قایقهاشان بهره میبردند که همين مساله باعث قاچاق آن به عنوان جسمی برای علامت زدن شد. در سال ۱۵۶۰ ميلادی یک زن و شوهر ایتاليایی با قرار دادن یک تکه گرافيت ميان دو تکه چوب سرو اولين مداد به شکل امروزی را اختراع کردند. پس از ابتکار خانواده ایتاليایی در قرار دادن گرافيت ميان چوب این ایده تاکنون با اندکی تغيير به عنوان ایده اصلی طراحی مداد به کار گرفته شده است.

مداد سياه
مغز مداد به طور عمده از گرافيت تشکيل شدهاست٬ مغرهای مدادی که در مداد به کار میروند٬ بسته به ميزان خاک رسی که با آنها ترکيب میشود٬ دارای سختی متفاوتی هستند؛ مداد سخت٬ نمره٬۴ خطوط بسيار کمرنگ٬ و مداد نرمتر٬ نمره٬۱ خطوط پررنگی روی کاغذ ایجاد کند٬ هرچه ميزان خاک رس ترکيبی با گرافيت مغز مداد بيشتر باشد٬ مداد سختتر است.

مدادرنگی

مداد رنگی نوعی مداد است که مغزیِ آن اثر رنگی بر جای میگذارد. مغزی آن از رنگدانه )ماده رنگی( فشرده٬ نوعی موم و کائولين )یک نوع خاک رس( ترکيب شدهاست. مغزی مدادرنگی برخلاف مداد گرافيت درجهبندی زیادی از نظر سختی ندارد و نسبتا نرم است.

مداد آبرنگی
مداد آبرنگی نوعی از مداد رنگی است که میتوان با قلمموی نقاشی مرطوب رنگ آن را مانند آبرنگ روی کاغذ پخش کرد. ویژگی نقاشی با مداد آبرنگی این است که اثر هم حالت آبرنگ را دارد٬ و هم رّد مداد رنگی دیده میشود. مداد رنگی از چيزهایی است که بچه ها بسيار دوست دارند. مدادنوکی مداد نوکی یا مداد اتود که به آن مداد مکانيکی نيز گفته میشود٬ابزاری است که مغزی درون آن جای میگيرد و به وسيله یک دگمه که به یک فنر متصل است٬ به تدریج هنگام نياز بيرون رانده میشود. مغزی مداد نوکی٬ در اندازهها و قطرهای گوناگون است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: