تاریخ و تمدن
سفالگری در گیلان به همراه تصاویر

به طور کلی در گیلان صنایع دستی به بخش های گوناگون تقسیم می شوند که عبارتند از : ۱-سفالگری۲-نمد مالی۳-دست بافت پشمی و ابریشمی و نخی۴-قالی بافی ۵-چموشدوزی۶-چوبکاری۷-قلاب دوزی۸-کدوی منقوش۹-مروار بافی۱۰-بامبوبافی۱۱-سبد بافی وحصیر بافی.

 

بنده هر یک از موضوعات بالا را با استفاده ازز کتاب گیلان برای شما باز گو خواهم کرد.

سفالگری: گفته میشود که صنعت سفالگری حدود ۱۰۰۰۰سال قبل توسط زنان اختراع شد. همان طور که در مورد سبد بافی اشاره شد انها گل را بر روی سبد مالیده در اتش می پختند و بدین ترتیب ظروف مورد نیاز خود را تهیه می کردند در برخی از سرزمین ها از جمله افریقا هنوز به شیوه دورانهای بسیار دور کار سفالگری به عهده زنان است (زنان سفالگر در دره مکزیک ٬ در میان سرخ پوستان امریکای شمالی ٬ در شمال تایلند سیام ٬ بخش هایی از افریقا شرقی و ایران هم بخشهایی مانند سیستان بلوچستان ٬کردستان وگیلان می توان یافت )

سر هربرت دید دربارهی امتیاز هنر سفالگرینسبت به سایر هنر ها می نویسد:

سفالگری در ان واحد ساده ترین و دشوار ترین هنر هاست . ساده ترین چون ابتدایی ترین هنر است و دشوار ترین چون انتزاعی ترین هنر است.

جی گلاک تهیه کننده و ویراستار کتاب سیری در صنایع دستی گیلان در طی یک مقاله نوشته اند سفالگری ونقش ژردازی را زنان انجام می دهن و مردان گل را با الاغاز معدن حمل می کنند و ان را اماده سفالگری می کنندوسوخت تهیه می کنند و سر انجام ظرف های سفالی رابا الاغ به روستا های اطراف می برند ورد بازار های هفتگی می فروشند انچه افرینش بسیاری از این شکلها را ممکن ساخته است کیفیت عالی خاک روس محلی است که جای تجارت دارد . فراورده های سبک و گل  انعطاف پذیر در درجه حرارت کم پخته می شوند ولعابی طبیعی دارند ٬ازجمله این افراد سبوهایی به شکل لک لک با لوله ای درازی به شکل نوک پرنده است که ازروی اثار سفالی ۳۰۰۰سال پیش ساخته شده است.

جالب ترین فراورده های سفالگران پیش از تاریخ کوزه های مدور وبزرگ است که به دلیل مدور بودن انها ساختن انها با چرخ های معمولی سفالگری قابل ساخت نیست و سبوهایی به شکل حیوان اسلوب الات مقابر ۳۰۰۰سال پیش است که کوزه گران محلی می گویند غرض از ساخت این ها فقط تجارت وخرید وفروش بوده است.

از جمله ساخته های کوزه گران گیلانی در گدشته مورد توجه قرار گرفته استساختن مجسمه های سفالی که در قبر ها قرار می گرفته به جنبه ی مذهبی داشته است مجسمه هایی از انسان که عموما زن و مرد بودند عریان ساخته شده بودند و بعضی از این مجسمه ها عبارتند از گاو کوهان دار ٬گوزن ٬قوچ٬اهو٬اسب٬قاطر۲پلنگ٬خرس٬سگ بودند عموما دارای گوش سوراخ شده بودند و در گوش برخی حلقه فلزی بوده است.

این سفال ها به درو منظور ساخته می شوند اولا جنبه ی ضروری داشته یعنی برای رفع ظرف و ظروف ساخته می شدند وجنبه دیگر انها برای زیبایی بوده است و کماکان هم در گیلان این موضوع جاری است.

+منبع کتاب گیلان جلد سوم چاب دوم زمستان ۱۳۸۰ به سر پرستی اصلاح عربانی وانتشارات پزوهشگران ایران

گاو کوهان دار

گوزن

گمج ٬ ظرفی است که در گیلان از ان برای درست کردن خورشت استفاده می کنند و جزو سفال های ضروری است

بنده به شما پیشنهاد می کنم برای درک واقعیت ها به موزه میراث روستایی گیلان بروید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: